LUI - Lærerutdanning og internasjonale studier
Komplekse utfordringer for helsefagarbeidere
Artikkelforfatter Sigrun Saur Stiklestad presenterer sin egen artikkel «Komplekse utfordringer for helsefagarbeidere»
En yrkesfaglig læreplan blir til
Halvor Spetalen redegjør for et forskningsprosjekt knyttet til hvordan kompetansemålene i læreplanen for vg1 restaurant- og matfag ble utviklet i fagfornyelsen (LK20)
Hva betyr ditt morsmål for deg?
NAFO spurte 8 personer: «hva betyr ditt morsmål for deg?». Filmen synliggjør hva 8 mennesker forbinder med sitt morsmål. De forteller hvordan morsmålet er knyttet til identitet, kultur, samhold og barndom – på godt og vondt. Filmen kan brukes for å reflektere rundt språklig mangfold. Se filmen når du jobber med språklig mangfold på din...
Lærerutdanninger og bachelorstudier i språkfag
Er du opptatt av barn og unges utvikling og ønsker å gjøre en forskjell? Med lærerutdanning fra OsloMet går du rett ut i jobb og kan gjøre noe som betyr noe – hver eneste dag.
PPU for yrkesfag
Lærer ved PPU for yrkesfag Ragnvald Holst-Larsen forteller om hvordan digital undervisning brukes ved studiet. Student Linda Borgen forteller om sine erfaringer.
Episode 4 av 4 - Strategisk bruk av språk som støtte
I denne filmen møter vi elever og lærere på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Vi får se hvordan elevenes flerspråklighet brukes strategisk som støtte i undervisningen både i kombinasjonsklassen (nyankomne elever) og på Vg2 byggteknikk. Vi får blant annet se bruk av begrepsplakater og tokolonneskjema i språkgrupper, og at elever...
Episode 2 av 4 - Hvordan kan lærere legge til rette for flerspråklighet i klasserommet?
Elevene er eksperter på sin flerspråklighet, mens lærere kan være «detektiver» og legge til rette for at flerspråklighet brukes som en læringsstrategi. I denne filmen ser vi nærmere på språkportrettet som et verktøy for å bli kjent med elevenes språklige repertoar. Vi møter blant annet elever og lærer Umran Dede på Sofienberg ungdomsskole....
Episode 1 av 4 - Hvorfor slippe til flere språk i klasserommet?
I overordnet del av læreplanverket står det: «Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet». I denne filmserien møter vi lærere og elever i flerspråklige klasserom som deler erfaringer om bruk av flerspråklighet i opplæringen. Vi møter også forsker Joke Dewilde som forteller hva forskningen...
Studentrollen.mp4
Informasjonsfilm om studentrollen for de som tar kompletterende lærerutdanning.
Lokal kompetanseutvikling
Velkommen til denne informasjonsfilmen som handler om OsloMet, ved lærerutdanningene, som samarbeidspartner for deg i lokal kompetanseutvikling i tilskuddsordningene. Send e-post til oss, så. tar vi kontakt med deg: lokalkompetanseutvikling@oslomet.no Vi gleder oss til å samarbeide med deg!
Barns spontansang og voksen-deltagelse
Førsteamanuensis i musikk, Lise Lotte Ågedal, viser og forteller om barns naturlige spontansang.
Flerspråklighet i voksenklasserommet
Astrid Stotesbury og Silje-Jennifer Mcdonald Bygland deler erfaringer fra sitt samarbeid med morsmålsassistenter i klasserommet. Astrid og Silje er lærere i voksenopplæringen i et klasserom der deltakerne har lite eller ingen skolebakgrunn. De har ansatt to morsmålsassistenter som sammen behersker flere av klassens språk.