NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Bildetema
Bildetema er en flerspråklig bildeordbok der du finner ord, bilder og lyd. Filmen er laget av Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) og Medieseksjonen ved OsloMet på oppdrag fra Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG). https://bildetema.oslomet.no/ https://nafo.oslomet.no/ https://www.fug.no/
Kartlegging i praksis – KGN
I denne filmen møter vi Marianne Gaasø, lærer på Brandengen skole i Drammen. Hun forteller om hvordan hun jobber dynamisk med å kartlegge elevenes norskferdigheter ved hjelp av Udirs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Filmen viser også hvordan lærere kan samarbeide om kartlegging. Filmen er laget av Nasjonalt senter for flerkulturell...
Oppstartssamtale - KGN
Et godt første møte med skolen er viktig for alle elever, enten du begynner på skolen for første gang, eller om du har flyttet og skal begynne på ny skole. Elever som er nye i Norge eller som ikke kan så mye norsk, har i tillegg krav på ekstra tilrettelegging. Det er vanlig å ha en oppstartssamtale eller velkomstsamtale med disse elevene sammen...
Lesing - KGN
Lesing er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Soraya Ahmadinia fra PPT i Oslo blant annet om hvilke aspekter ved lesing som vektlegges i verktøyet (innhold, form og bruk) og hvordan progresjonen er fra nivå 1-3. Filmen er laget av Nasjonalt senter for flerkulturell...
Uttale – KGN
Hvilke lyder er spesielt vanskelige å uttale når man skal lære seg norsk? Hvorfor er noen lyder vanskeligere enn andre? Har det noe å si hvilke språk man snakker fra tidligere? Uttale er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne filmen forteller Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet blant...
Skriving – KGN
Skriving er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Line-Marie Holum fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - OsloMet blant annet om hvilke aspekter ved skriving som vektlegges i verktøyet (innhold, form og bruk) og hvordan progresjonen er fra nivå 1-3.
Skinnvotten - fortalt på dari, tamil og norsk
En flerspråklig fortellerstund. Se den ukrainske fortellingen om Skinnvotten bli fortalt på tre språk: dari, tamil og norsk. Du finner fortellingen om Skinnvotten på mange språk og illustrasjonene som er brukt i fortellerstunden gratis her: Skinnvotten – et eventyr fra Ukraina – morsmål.no (morsmal.no) Her er flere historier: Bøker og...
Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (teaser)
Vil du lære mer om Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk? Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (OsloMet) har i samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo, Høgskolen i Innlandet og NTNU laget veiledningsfilmer om dette temaet. I denne korte filmen får du en liten smakebit av hva du kan vente deg. Alle filmene...
Kartlegging av ordforråd i praksis (KGN)
I denne filmen møter vi to lærere ved Sagene skole som nettopp har tatt i bruk Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Vi får være med ungdomsskolelærer Thorbjørn Anvik inn i samfunnsfagstimen og se hvordan han bruker informasjon han får fra undervisningen til å kartlegge elevenes ordforråd. Vi ser også hvordan...
Muntlig kommunikasjon - KGN
Muntlig kommunikasjon er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Irmelin Kjelaas fra NTNU blant annet om: hvorfor det er viktig å kartlegge muntlig kommunikasjon de fire delferdighetene muntlige sjangre, samtaleferdigheter, refleksjon rundt kommunikative konvensjoner og...
Introduksjon til kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (KGN)
Denne miniforelesningen gir en introduksjon til Udirs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Line-Marie Holum fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet forteller blant annet om: hvem verktøyet er ment for hva verktøyet brukes til hvem som bør kartlegge innholdet i verktøyet bruken av...
Dynamisk vurdering - KGN
Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er et dynamisk verktøy som lærere kan bruke i vanlige hverdagslige læringsaktiviteter. I denne miniforelesningen forteller Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet om hva dynamisk vurdering er og hvordan det kan brukes. Alle filmene (film.oslomet.no): Introduksjon til kartleggingsverktøy i...