HV - Helsevitenskap

Hemoglobin

1.090 views 27. mai 2022

Denne miniforelesningen handler om oksygenforsyning til kroppens organer og hemoglobinets rolle. Underviser heter Ole Magnus Filseth og jobber som klinikkoverlege ved akuttmedisinsk klinikk, UNN. Videoen inngår i et læreverk om hjerte- lunge-fysiologi laget i samarbeid med OsloMet, Fysioterapiforbundet og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).

Partialtrykk

1.400 views 27. mai 2022

Oksygenflyten i kroppen vår drives av forskjeller i partialtrykk. Hva betyr det? Og hvordan funker det? Underviser heter Ole Magnus Filseth og jobber som klinikkoverlege ved akuttmedisinsk klinikk, UNN. Videoen inngår i et læreverk om hjerte- lunge-fysiologi laget i samarbeid med OsloMet, Fysioterapiforbundet og Universitetssykehuset Nord-Norge...

Dokumentasjon og refleksjon

319 views 27. mai 2022

Utdrag fra samtale der klinisk ernæringsfysiolog, Kristine Nordkvelle, snakker med professor Svein Olav Kolset og Phd Marianne Nordstrøm, om ernæring og livskvalitet for personer med utviklingshemming. Denne filmen er et utdrag som handler om dokumentasjon og refleksjon.

Fleksibel undervisning

240 views 3. mai 2022

David Jahanlu er førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap. Her presenterer han hvordan han underviser, og hva han gjør for at undervisningen skal bli mer fleksibel og tilgjengelig for studentene.

2 av 7: Ambulanse fødepakke 2

223 views 29. april 2022

Anette Baar, fagparamedic ved OUS går gjennom pakke 2 i fødesettet i en ambulanse. Dette er video 2 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

5 av 7: Støttegrep og "kroning"

317 views 29. april 2022

Overlege Thorbjørn Steen ved OUS demonstrerer støttegrep ved en normal forløsning. Videoen er laget for ambulansepersonell, og tar utgangspunkt i fødsler som skjer utenfor sykehus. Dette er video 5 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

3 av 7: Forberedelser ved utrykking til fødsel

230 views 29. april 2022

Anette Baar, fagparamedic ved OUS går gjennom forberedelser ambulansepersonell kan gjøre ved utrykking til en fødende. Dette er video 3 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

6 av 7: Seteleie

452 views 29. april 2022

Overlege Thorbjørn Steen ved OUS går gjennom prosedyre for setefødsel. Videoen er laget for ambulansepersonell, og tar utgangspunkt i fødsler som skjer utenfor sykehus. Dette er video 6 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

7 av 7: Navlesnorsfremfall

256 views 29. april 2022

Overlege Thorbjørn Steen ved OUS går gjennom prosedyre ved navlesnorsfremfall. Videoen er laget for ambulansepersonell, og tar utgangspunkt i fødsler som skjer utenfor sykehus. Dette er video 7 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

4 av 7: Normal forløsning

291 views 29. april 2022

Overlege Thorbjørn Steen ved OUS går gjennom et normalt forløsningsforløp. Videoen er laget for ambulansepersonell, og tar utgangspunkt i fødsler som skjer utenfor sykehus. Dette er video 4 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

1 av 7: Ambulanse fødepakke 1

223 views 29. april 2022

Anette Baar, fagparamedic ved OUS går gjennom pakke 1 i fødesettet i en ambulanse. Dette er video 1 av 7 i en videoserie produsert av Ole Kristian Andreassen for OUS.

Helseutfordringer

618 views 29. april 2022

Utdrag fra samtale der klinisk ernæringsfysiolog, Kristine Nordkvelle, snakker med professor Svein Olav Kolset og Phd Marianne Nordstrøm, om ernæring og livskvalitet for personer med utviklingshemming. Denne filmen er et utdrag som omhandler helseutfordringer.