GFU - Grunnskole og Faglærerutdanning

Grunnskolelærer – noe for meg?

242 views 2. mars 2021

Studieleder Janne Herseth, forteller om Grunnnskolelærerutdanningen: - trinn 1–7 og - trinn 5–10.

Åpen dag: Barnehagelærer

283 views 1. mars 2021

Tove Lafton snakker om barnehagelærerutdanningen

Åpen dag: Faglærer i kroppsøving og idrettsfag

214 views 1. mars 2021

Pål snakker om studiet Faglærer i kroppsøving og idrettsfag

SAMSVAR: Hvordan motvirke mobbing i skolen

722 views 8. januar 2021

Publisert 2019 Alle elever har rett til et godt psykososialt miljø. Likevel utsettes mange elever for mobbing og krenkelser på skolen, eller opplever å være i et dårlig skolemiljø. I dette Samsvar-seminaret er skolemiljø tema og vi spør: - Hva skal til for å forhindre mobbing i skolen? Ordstyrer: Ingvild Straume fra SK introduserer seminaret...

4 av 4 - Kritisk Tenkning: Margareth Sandvik

484 views 8. januar 2021

Publisert 2019 Del 4 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET. Margareth Sandvik (OsloMet) om argumentasjon og hvorfor dette er en del av kritisk tenkning.

1 av 4 - Kritisk Tenkning: Innledning og Erik Ryen

822 views 8. januar 2021

Publisert 2019 Del 1 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET. Erik Ryen (OsloMet) ser nærmere på begrepet kritisk tenkning, belyser tre forståelser av dette begrepet i skolen og viser til relevante styringsdokumenter.

2 av 4 - Kritisk Tenkning: Kirsti Marie Jegstad og Erik Ryen

764 views 8. januar 2021

Publisert 2019 Del 2 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET. Kirsti Marie Jegstad (OsloMet) tar utgangspunkt i bærekraftsproblemstillinger, viser tre undervisningstradisjoner og belyser kompetansebehov for det 21. århundre. Erik Ryen drøfter ulike forståelser av kritisk tenkning i pedagogikken og i styringsdokumenter.

3 av 4 - Kritisk Tenkning: Evy Jøsok

690 views 8. januar 2021

Publisert 2019 Del 3 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET. Evy Jøsok (OsloMet) presenterer funn fra sitt forskningsprosjekt om tilrettelegging for kritisk tenkning i klasserommet.

Kritisk tenkning på tvers av fagtradisjoner

390 views 8. januar 2021

Hva kan fagtradisjonene lære av hverandre i arbeidet med kritisk tenkning? med Kirsti Jegstad. I denne sesjonen skal vi jobbe med teorifundamentet fra samlingene opp mot de ulike fagene og diskutere hvordan vi kan videreutvikle arbeidet med kritisk tenkning i fagene våre ved å bygge på teorier og hverandres fagtradisjoner. Sesjonen er i...

Kritisk tenkning og progresjon i argumentasjon

571 views 8. januar 2021

Hvordan kan vi jobbe med progresjon i argumentasjon? Margareth Sandvik går i denne sesjonen, nærmere inn i argumentasjonsteori og viser hvordan standpunkter kan begrunnes i bredde og i dybde. Vi skal se på ulike typer argumentasjon og presentere kritiske spørsmål vi kan stille for å vurdere kvaliteten i argumentasjonen. Aktuelle studier og...

Bruk av nyheter for å utvikle kritisk tenkning

388 views 8. januar 2021

Hvordan kan arbeid med nyheter bidra til å utvikle kritisk tenkning? Erik Ryen drøfter i denne sesjonen om muligheter og utfordringer knyttet til arbeid med nyheter på ulike alderstrinn. Et sentralt fokus vil være hvordan aktuelle saker kan bidra til å knytte elevenes interesser til overordnede, faglige temaer og begreper, på en måte som både...