NVH - Naturvitenskapelige helsefag

Prosedyre røntgen kne med belastning

384 views 11. november 2022

Universitetslektor Andrea Falk Lorentsen presenterer prosedyre for røntgen kne med belastning. Videoen inngår i gratis tilgjengelig læreverk i Grunnleggende Radiografi, på x.oslomet.no. Læreverket er laget i samarbeid med Norges Arktiske Universitet, UiT.

Histopatologi: Fargebenk

12 views 28. august 2024

I denne filmen forklarer bioingeniør Kaja Marienborg oppsettet av fargebenkene på patologilaboratoriet på OsloMet. Filmen tar oss igjennom hvordan vi klargjør parafininnstøpte snitt til farging i vannløselige farger.

Histopatologi: Mikrotomen og snitting

26 views 28. august 2024

I denne filmen gjennomgår bioingeniør Kaja Marienborg mikrotomen og den tekniske utførelsen av snitting, overføring til vannbad og påføring av snitt til objektglass. Filmen er ment som en introduksjonsfilm som tar for seg forberedelser, utførelse og avslutning av arbeid på mikrotomen.

Histopatologi: Støping

29 views 28. august 2024

I denne filmen forklarer bioingeniør Kaja Marienborg hvordan man støper inn vev i parafin slik at man kan skjære snitt til histopatologiske fargeteknikker. Støpefontenen blir gjennomgått og den tekniske utførelsen beskrevet.

CT: Strålevern

43 views 19. august 2024

Elin Kjelle snakker om CT i et strålevernperspektiv

CT: Strålebiologi

41 views 19. august 2024

Elin Kjelle snakker om strålebiologi

CT: Gravide

33 views 19. august 2024

Elin Kjelle snakker om strålevernshensyn som gjøres ved CT-undersøkelser av gravide.

How to test for mono

73 views 15. april 2024

Diagnostic tests for infectious mononucleosis.

Quantitative and Qualitative Research Designs

70 views 15. april 2024

Here are several examples of research designs, and what they typically are used for.

Comparison in statistics

61 views 15. april 2024

How to make comparisons in statistics. Different approaches.

Statistical approaches

57 views 15. april 2024

Based on variables and research question, there are several statistical approaches. Here we look at Comparison, Regression, Corrolation, and Estimation.

Variables in statistics

59 views 15. april 2024

Variables have different traits. They can be metric or categorical with different sub-traits: Continuous, dichotomous, discrete, nominal, ordinal.