NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring

1 - Lesing - hva kreves av elever med kort botid?

817 views 7. juni 2023

Vigdis Refsahl snakker her om hva som gjør at en tekst kan bli vanskelig å forstå, og om å lese tekstene riktig. Dette er to deler av det å lese som henger nøye sammen. For nyankomne elever kan dette være spesielt krevende, fordi de skal lære seg et nytt språk og samtidig lese i fagene på et språk de ikke behersker fullt ut. Leseopplæring for...

Norskopplæring med flerspråklig støtte - et webinar

211 views 16. mai 2023

Anne Grete Tøge og Sigridur Vilhjalmsdottir presenterer funn fra en studie av norskopplæring med flerspråklig støtte der deltakere med liten eller ingen skolebakgrunn lærer norsk med hjelp av en morsmålsassistent. Studien viser at opplæring med flerspråklig assistent kan gjøre det lettere for deltakere å forstå hva som blir sagt, redusere...

The Anna Sethne Honorary Lecture 2023: Nancy Fraser

307 views 22. februar 2023

The Anna Sethne Honorary Lecture 2023 was given by Nancy Fraser, Professor of Philosophy and Politics at the New School for Social Research and acclaimed feminist thinker. The title of the lecture was: Crisis of Care, Crisis of Climate – Crisis of Cannibal Capitalism. There was a panel discussion led by Kim Helsvig, Professor at the...

Hva betyr ditt morsmål for deg?

2.110 views 11. januar 2023

NAFO spurte 8 personer: «hva betyr ditt morsmål for deg?». Filmen synliggjør hva 8 mennesker forbinder med sitt morsmål. De forteller hvordan morsmålet er knyttet til identitet, kultur, samhold og barndom – på godt og vondt. Filmen kan brukes for å reflektere rundt språklig mangfold. Se filmen når du jobber med språklig mangfold på din...

Episode 4 av 4 - Strategisk bruk av språk som støtte

1.481 views 3. januar 2023

I denne filmen møter vi elever og lærere på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Vi får se hvordan elevenes flerspråklighet brukes strategisk som støtte i undervisningen både i kombinasjonsklassen (nyankomne elever) og på Vg2 byggteknikk. Vi får blant annet se bruk av begrepsplakater og tokolonneskjema i språkgrupper, og at elever...

Episode 2 av 4 - Hvordan kan lærere legge til rette for flerspråklighet i klasserommet?

5.789 views 3. januar 2023

Elevene er eksperter på sin flerspråklighet, mens lærere kan være «detektiver» og legge til rette for at flerspråklighet brukes som en læringsstrategi. I denne filmen ser vi nærmere på språkportrettet som et verktøy for å bli kjent med elevenes språklige repertoar. Vi møter blant annet elever og lærer Umran Dede på Sofienberg ungdomsskole....

Episode 1 av 4 - Hvorfor slippe til flere språk i klasserommet?

2.532 views 3. januar 2023

I overordnet del av læreplanverket står det: «Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet». I denne filmserien møter vi lærere og elever i flerspråklige klasserom som deler erfaringer om bruk av flerspråklighet i opplæringen. Vi møter også forsker Joke Dewilde som forteller hva forskningen...

Flerspråklighet i voksenklasserommet

532 views 29. september 2022

Astrid Stotesbury og Silje-Jennifer Mcdonald Bygland deler erfaringer fra sitt samarbeid med morsmålsassistenter i klasserommet. Astrid og Silje er lærere i voksenopplæringen i et klasserom der deltakerne har lite eller ingen skolebakgrunn. De har ansatt to morsmålsassistenter som sammen behersker flere av klassens språk.

Kompletterende lærerutdanning

1.293 views 2. september 2022

Episode 3 av 4 - Lærer Marianne forbereder seg på å ta imot nyankomne elever

3.529 views 8. august 2022

Marianne Gaasø har jobbet med flerspråklige elever i 20 år. De siste 15 årene har hun vært spesielt opptatt av elever som er nye i Norge. I denne filmen forbereder hun seg til å ta imot nyankomne elever. Hun forteller om hvordan hun bruker elevenes flerspråklighet som ressurs selv om hun ikke selv snakker disse språkene. Ressurssider som...

Hypermangfold

1.649 views 8. august 2022

I denne filmen snakker Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, om hypermangfold. Miniforelesningen er del av kompetansetiltak om kulturelt mangfold rettet mot lærere og skoleledere i grunn- og videregående skoler. Filmen er laget av Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) på oppdrag fra...

Anerkjennende pedagogikk

1.152 views 8. august 2022

I denne filmen snakker Thomas Eri, førsteamanuensis ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, om anerkjennende pedagogikk i skolen. Miniforelesningen er del av nettbaserte kompetansetiltak for lærere og skoleledere om kulturelt mangfold og er laget av Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) på oppdrag...