LUI - Lærerutdanning og internasjonale studier
Flerspråklige fortellinger
Bli kjent med NAFOs flerspråklige fortellinger, og hør om fordeler med å jobbe med flerspråklighet gjennom fortellinger, metoder og praksiseksempler! Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, NAFO, skal bidra til at flerspråklige og flerkulturelle perspektiver blir ivaretatt i alle ledd i utdanningssystemet fra barnehage til høyskole- og...
En mer praktisk skole – hva skal til?
Har skolen blitt for teoritung? Hvordan kan vi gjøre skolen mer praktisk, relevant og engasjerende? Dette er et opptak fra arrangement på Arendalsuka 2025, i regi av Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet Medvirkende: Marit Lensjø, førsteamanuensis ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet Eva Lutnæs -...
Critical thinking about evaluation research 1: how to study intervention effects in health,...
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om evalueringsforskning og hvordan man kan forske på effekter av tiltak innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen gir en introduksjon til randomiserte kontrollerte studier og observasjonsstudier og når hver av dem er mest hensiktsmessig. Filmen gir også en introduksjon til behovet for å ta i bruk...
Critical thinking about summarised research: how to assess the quality of systematic reviews
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om hvilke kvalitetskriterier du bør se etter når du skal vurdere påliteligheten av kunnskapsoppsummeringer om effekt av tiltak (systematiske oversikter). Filmen tar utgangspunkt i internasjonale retningslinjer for god praksis og er relevant for alle studenter som skal lære seg å ta i bruk oppsummert...
Critical thinking about evaluation research 2: how to assess the quality of evidence in health,...
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om hvordan vi vurderer kvaliteten på evalueringsforskning om effekt av intervensjoner innen helse, utdanning og sosialfag. Filmen presenterer nøkkelprinsipper som kan brukes i slik vurdering: 1) tiltak bør sammenlignes; 2) sammenligningsgruppene bør være like; 3) deltakernes og forskernes antakelser om...
Critical thinking about benefits and harms making informed decisions
I denne filmen er læringsutbyttet hva man bør tenke på når man skal velge å innføre et tiltak. Ressursen er tverrfaglig og egner seg for studenter i f.eks. pedagogikk, helsefag, teknologi og sosialfag. I filmen blir man introdusert for prinsippet om vitenskapelig usikkerhet, arbeidsmetodikk for å vurdere slik usikkerhet (GRADE), at alle tiltak...
Nybø: Jakten på lykketrollet
Dette er den entreprenørielle masteroppgaven i samfunnsfag ved grunnskolelærerutdanningen på OsloMet av Sara Laier Nybø. “Jakten på lykketrollet”
Nye læreplaner med tydelig faglig innhold? Hvordan bør framtidens læreplaner se ut i lys av...
Nye læreplaner med tydelig faglig innhold? Hvordan bør framtidens læreplaner se ut i lys av læreplanreformer i Sverige og Danmark?
Skikkethetsvurdering for praksisfeltet på lærerutdanningene - med tegnspråktolk
Video for dem som følger opp studenter som er ute i praksis ved lærerutdanninngen på OsloMet. Video uten tegnspråktolk (FilMet.no)
Hvordan veileder du studentene - med tegnspråktolk
Praksislærere forteller om hvordan de veileder studentene. Videoen uten tegnspråktolk (FilMet.no)