NOVA - Velferdsforskningsinstituttet
Hva betyr det å delta i et forskningsintervju?
Vi jobber med et forskningsprosjekt og vil komme i kontakt med barn og unge, for å høre om deres opplevelser. Kanskje det er deg? Her forteller vi litt om hvordan det fungerer, og hva det innebærer å delta i forskning
Ungdatakonferansen 2025
I en usikker verden er unges engasjement og holdninger viktigere enn noen gang. Verden har endra seg dramatisk de siste årene, og vi ser en framvekst av totalitære og antidemokratiske krefter. Krig, konflikt og klima- og naturkrisene er globale utfordringer som gir et voldsomt engasjement. Hverdagen til norske ungdommer kan framstå som en stor...
Trygghetsundersøkelsen
Politiets tall viser at under fem prosent har opplevd lovbrudd, men en ny rapport fra OsloMet viser at de reelle tallene er langt høyere. Ikke alle lovbrudd blir oppdaget. Og ikke alle blir anmeldt. Bak den offisielle kriminalstatistikken skjuler det seg derfor store mørketall, viser Nasjonal trygghetsundersøkelse. Undersøkelsen er ledet av...
Skolesupplerende tiltak – trussel eller redning for enhetsskolen?
Frafall i skolen er en tverrpolitisk utfordring som angår hele samfunnet. Flere sosiale entreprenører har utviklet tiltak som skal styrke skolegangen, spesielt for elever som sliter med motivasjon og mestring. Men hvor godt fungerer det med denne typen tiltak som foregår utenfor skolen– og hva bidrar de faktisk med i skolen? I dette seminaret...
Er norske byer segregerte?
«Segregering» handler ikke nødvendigvis om historiske raselover i land langt borte. Det er et fenomen som lever i beste velgående, også i Norge. Mange prosesser som driver segregering, er konstant i spill i det norske samfunnet. Boligpriser, omdømme, stedsidentitet og andre faktorer henger sammen på kompliserte måter, som ikke nødvendigvis...
Lansering: Ungdata 2025
Gjennom Ungdata svarer skoleelever over hele landet på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene gir oss innsikt i ungdoms forhold til familie, venner, skole, fritid, helse og rus, seksualitet og mye mer. Mye av hva vi vet om hvordan det er å være ung i Norge i dag kommer herfra. Opptak av lansering av...
Ungt utenforskap: Hva slags tillit har ungdom til det offentlige tjenesteapparatet?
Hva skjer når ungdom føler at lærere, sosialarbeidere og politiet ikke er på deres lag, samtidig som politikere og media snakker dem og nabolagene deres ned? Hva skjer i ungdomsmiljøer hvor storsamfunnet blir en motstander? Tillit er det vi ofte tenker på som limet i det norske fellesskapet. Vi studerer og jobber, betaler skatt, følger regler,...
Hvor vanskelig er det for unge å kjøpe bolig i dag?
Er det vanskeligere enn noensinne for unge å etablere seg på boligmarkedet? Norge er et land hvor likhet lenge har stått høyt i kurs. Den moderne velferdsstaten Norge har gått langt for å sikre et mest mulig egalitært samfunn innen utdanning, helse og arbeidsliv. Lenge var boligsektoren også strengt regulert. Men ikke lenger. Et regime hvor...
Vil generasjon Z bære velferdsstaten?
Norge står foran et økende press på velferdsstaten. Samtidig er generasjon Z på vei inn i arbeidslivet. Er de forberedt på innsatsen som vil kreves for å opprettholde velferdsstaten slik vi kjenner den i dag? Er de motiverte for å jobbe? Enkelte bekymrer seg for arbeidsmoral deres. Det hevdes at de krever for mye fleksibilitet og balanse mellom...
Hvem har ansvar for å forhindre at eldre havner i et utenforskap i vårt digitale samfunn?
Mange eldre strever med å bruke digitale enheter og dermed komme i kontakt med og bruke tjenester. Å gjøre helt vanlige oppgaver krever i dag en annen forståelse av teknologi sammenlignet med for få år siden. Utviklingen har gått fort og for mange eldre kan det være vanskelig å henge med. Smarttelefonen er for smart, nettbanken er forvirrende,...
Er det uklokt å begrense unges skjermtid?
Ungdom har aldri vært mer på skjerm, og ingen vet helt hva konsekvensene blir. Mange er bekymret, kanskje med god grunn. Eller? Det finnes forskning som kobler høy skjermbruk med dårlig psykisk helse. Men hvor entydig er bildet? Har vi belegg for å si at unge burde holde seg unna skjerm? Hvis vi reduserer debatten til et spørsmål om tidsbruk,...
En mer praktisk skole – hva skal til?
Har skolen blitt for teoritung? Hvordan kan vi gjøre skolen mer praktisk, relevant og engasjerende? Dette er et opptak fra arrangement på Arendalsuka 2025, i regi av Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet Medvirkende: Marit Lensjø, førsteamanuensis ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning, OsloMet Eva Lutnæs -...