SHA - Sykepleie- og helsefremmende arbeid

Digitalt escape room

3.473 views 4. januar 2022

Ruben Jervell Pettersen og Mats Nylén-Eriksen ved HF presenterer læringsopplegget de har utviklet og bruker i undervisningen sin.

5 personer om kunnskapsbasert praksis

1.553 views 4. august 2020

Publisert 2020 I denne filmen møter du fem forskjellige personer og hører dem fortelle om hva kunnskapsbasert praksis betyr for dem i deres hverdag.

Evaluering – følger jeg trinnene?

550 views 4. august 2020

Publisert 2020 Når vi setter i gang nye tiltak må vi også evaluere om den effekten vi ønsket å oppnå rent faktisk oppnås. Julianne Kvernstuen fremhever i den sammenhengen nytten av også å vurdere om man jobber kunnskapsbasert ved å se på om man har fulgt trinnene i kunnskapsbasert praksis.

Selvevaluering

783 views 4. august 2020

Publisert 2020 Selvevaluering er et begrep som ofte benyttes i forbindelse med å vurdere om man selv eller avdelingen jobber kunnskapsbasert. Julianne Kvernstuen peker på viktigheten av å ha en kultur for å jobbe kunnskapsbasert og ha et blikk på kvalitetsforbedring som en del av daglig praksis.

Anvendelse synliggjort gjennom praksisveiledere

327 views 4. august 2020

Publisert 2020 Innen kunnskapsbasert praksis kan begrepet anvendelse være litt vanskelig å få tak på. Julianne Kvernstuen har blant annet god erfaring med å synliggjøre hva som kan være til hinder for å anvende ny forskning i praksis og slik sett belyse en del av det vi tenker på som anvendelse.

Veiledning i kritisk vurdering

505 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det er ikke nødvendigvis enkelt å begynne å vurdere forskningsartikler kritisk, men i denne filmen gir Julianne Kvernstuen noen tips til hvordan man kan gripe det an.

Å veilede i litteratursøk

429 views 4. august 2020

Publisert 2020 Å utfordre studenten til å finne relevante forskningsartikler ut fra kliniske problemstillinger opplevd i praksis er noe Julianne Kvernstuen har gode erfaringer med.

Litteratursøk under praksisoppholdet

288 views 4. august 2020

Publisert 2020 Julianne Kvernstuen forteller om hvordan hun gir studenter studieoppgaver under praksisoppholdet ved å la dem ta utgangspunkt i reelle situasjoner og deretter bruke oppslagsverk til å finne frem til oppdatert kunnskap.

Kunnskapsbasert praksis i hverdagen

712 views 4. august 2020

Publisert 2020 Natalia Lund trekker i denne filmen kort frem viktigheten av å støtte seg til både brukerkunnskap, forskningsbasert kunnskap og erfaringsbasert kunnskap i hverdagen.

Vær nysgjerrig på egen praksis

1.714 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det å være nysgjerrig og kritisk er et godt utgangspunkt for forbedring. Sjekk for eksempel prosedyrer og retningslinjer eller spør kolleger hvorfor de gjør som de gjør. Natalia Lund eksemplifiserer dette med nye retningslinjer for blæreskyllinger som nå kun skal gjøres på indikasjon.

Nysgjerrighet blant kolleger

578 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det kommer ofte nye retningslinjer eller prosedyrer og mye å holde seg oppdatert på. Skaper man nysgjerrighet blant personalet vil endringer av praksis kanskje bli iverksett litt lettere. Natalia Lund gir et eksempel på dette som hun har opplevd.

Tilrettelegging for kunnskapsbasert praksis

412 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det er mye man kan gjøre for å legge til rette for at helsepersonell kan jobbe kunnskapsbasert. Natalia Lund forteller om noen av erfaringene hun har med seg fra sin arbeidsplass.