NVH - Naturvitenskapelige helsefag
Røntgen fot med belastning
Henning Nysted, universitetslektor ved UiT - Norges Arktiske Universitet, forklarer røntgen fot med belastning. Videoen inngår i emnet grunnleggende radiografi.
kV innvirkning på bildekvalitet og stråledose
Andrea Falk Lorentsen, høgskolelærer ved UiT - Norges Arktiske Universitet, forklarer om kVs innvirkning på bildekvalitet og stråledose. Videoen er produsert for emnet grunnleggende radiografi.
SID innvirkning på bildekvalitet og stråledose
Andrea Falk Lorentsen, høgskolelærer ved UiT - Norges Arktiske Universitet, forklarer om SIDs innvirkning på bildekvalitet og stråledose. Videoen er produsert for emnet grunnleggende radiografi.
Collum femoris fraktur
Linn Bjerknes, Universitetslektor ved OsloMet Storbyuniversitetet, forklarer collum femoris fraktur. Videoen er produsert for emnet grunnleggende radiografi.
mAs innvirkning på bildekvalitet og stråledose
Andrea Falk Lorentsen, høgskolelærer ved UiT - Norges Arktiske Universitet, forklarer om mAs innvirkning på bildekvalitet og stråledose. Videoen er produsert for emnet grunnleggende radiografi.
5 personer om kunnskapsbasert praksis
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Denne videoen er mer enn 2 år gammel I denne filmen møter du fem forskjellige personer og hører dem fortelle om hva kunnskapsbasert praksis betyr for dem i deres hverdag.
Evaluering – følger jeg trinnene?
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Når vi setter i gang nye tiltak må vi også evaluere om den effekten vi ønsket å oppnå rent faktisk oppnås. Julianne Kvernstuen fremhever i den sammenhengen nytten av også å vurdere om man jobber kunnskapsbasert ved å se på om man har fulgt trinnene i kunnskapsbasert praksis.
Selvevaluering
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Selvevaluering er et begrep som ofte benyttes i forbindelse med å vurdere om man selv eller avdelingen jobber kunnskapsbasert. Julianne Kvernstuen peker på viktigheten av å ha en kultur for å jobbe kunnskapsbasert og ha et blikk på kvalitetsforbedring som en del av daglig praksis.
Anvendelse synliggjort gjennom praksisveiledere
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Innen kunnskapsbasert praksis kan begrepet anvendelse være litt vanskelig å få tak på. Julianne Kvernstuen har blant annet god erfaring med å synliggjøre hva som kan være til hinder for å anvende ny forskning i praksis og slik sett belyse en del av det vi tenker på som anvendelse.
Veiledning i kritisk vurdering
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Det er ikke nødvendigvis enkelt å begynne å vurdere forskningsartikler kritisk, men i denne filmen gir Julianne Kvernstuen noen tips til hvordan man kan gripe det an.
Å veilede i litteratursøk
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Å utfordre studenten til å finne relevante forskningsartikler ut fra kliniske problemstillinger opplevd i praksis er noe Julianne Kvernstuen har gode erfaringer med.
Litteratursøk under praksisoppholdet
Denne videoen er mer enn 2 år gammel Julianne Kvernstuen forteller om hvordan hun gir studenter studieoppgaver under praksisoppholdet ved å la dem ta utgangspunkt i reelle situasjoner og deretter bruke oppslagsverk til å finne frem til oppdatert kunnskap.