NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring

Kartlegging av ordforråd i praksis (KGN)

1.243 views 23. august 2023

I denne filmen møter vi to lærere ved Sagene skole som nettopp har tatt i bruk Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Vi får være med ungdomsskolelærer Thorbjørn Anvik inn i samfunnsfagstimen og se hvordan han bruker informasjon han får fra undervisningen til å kartlegge elevenes ordforråd. Vi ser også hvordan...

Muntlig kommunikasjon - KGN

707 views 21. august 2023

Muntlig kommunikasjon er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Irmelin Kjelaas fra NTNU blant annet om: hvorfor det er viktig å kartlegge muntlig kommunikasjon de fire delferdighetene muntlige sjangre, samtaleferdigheter, refleksjon rundt kommunikative konvensjoner og...

Introduksjon til kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (KGN)

2.151 views 21. august 2023

Denne miniforelesningen gir en introduksjon til Udirs kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Line-Marie Holum fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) ved OsloMet forteller blant annet om: hvem verktøyet er ment for hva verktøyet brukes til hvem som bør kartlegge innholdet i verktøyet bruken av...

Dynamisk vurdering - KGN

875 views 21. august 2023

Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er et dynamisk verktøy som lærere kan bruke i vanlige hverdagslige læringsaktiviteter. I denne miniforelesningen forteller Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet om hva dynamisk vurdering er og hvordan det kan brukes. Alle filmene (film.oslomet.no): Introduksjon til kartleggingsverktøy i...

Andrespråkslæring - KGN

1.484 views 21. august 2023

Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk skal brukes for å kartlegge norskutviklingen til elever som lærer norsk som andrespråk. For å kunne ha nytte av verktøyet må lærere vite noe om hvordan et andrespråk læres. I denne miniforelesningen gir Gunhild Tveit Randen fra Høgskolen i Innlandet en kort innføring i hva andrespråkslæring er, og...

Ordforråd - KGN

724 views 21. august 2023

Ordforråd er et av fem mestringsområder i Udirs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. I denne miniforelesningen forteller Irmelin Kjelaas fra NTNU blant annet om: hvorfor det er viktig å kartlegge ordforråd ords innholds-, form- og bruksside ulike typer eller kategorier ord morfologi (bøyning, avledning og sammensetning) språk- og...

6 - Å organisere intensive leseperioder

684 views 7. juni 2023

I denne filmen snakker Vigdis Refsahl om hvordan lærere kan organisere klasselesekurs, hva som kan være innholdet, om hvordan elevene kan bli mer utforskende i sin egen lesing og om betydningen av planlegging og samarbeid mellom lærerne for å få dette til. Leseopplæring for nyankomne unge og voksneNAFO presenterer her seks undervisningsfilmer...

5 - Lesing i fagene - å jobbe med forståelse av tekst

330 views 7. juni 2023

Vigdis Refsahl gir i denne filmen råd om hvordan lærere kan bidra til god leseforståelse med elever som samtidig må bygge opp ordforrådet og språkforståelsen sin. Tiltak som nevnes er begrepsundervisning, lesestrategier og samarbeid på tvers av fag. Leseopplæring for nyankomne unge og voksne NAFO presenterer her seks undervisningsfilmer om...

4 - Lesing i fagene - å skape gode lesesituasjoner

300 views 7. juni 2023

Vigdis Refsahl snakker i denne filmen om lesing i fagene, lesemengde, lesetempo og variert lesing. Hun gir råd om hva lærere kan gjøre for å tilpasse dette til elever som samtidig skal lære seg det norske språket. Leseopplæring for nyankomne unge og voksne NAFO presenterer her seks undervisningsfilmer om lesing, som er laget i samarbeid med...

3 - Lesing i fagene - hva kan lærere gjøre når elever strever med å lese riktig?

374 views 7. juni 2023

For nyankomne elever kan enkelte deler av det å mestre lesing som grunnleggende ferdighet være utfordrende, som å lese ord og setninger riktig og forstå innholdet. I denne episoden utdyper Vigdis Refsahl hvordan lærere kan følge med på om elevene leser riktig, hva de bør være spesielt oppmerksomme på og hva de kan gjøre. Leseopplæring for...

2 - Hva kan lærere gjøre for å få kunnskap om elevens lesing?

401 views 7. juni 2023

«Det elevene gjør når de leser er en forlengelse av hvordan de opplever seg selv og det å gå på skole» sier Vigdis Refsahl i denne episoden, som handler om hvordan alle lærere må følge med på sine elever når det kommer til lesing og læring. Hun snakker om leseprøver, kartlegging av leseferdigheter og samtaler om lesing mellom lærer og elev....

1 - Lesing - hva kreves av elever med kort botid?

772 views 7. juni 2023

Vigdis Refsahl snakker her om hva som gjør at en tekst kan bli vanskelig å forstå, og om å lese tekstene riktig. Dette er to deler av det å lese som henger nøye sammen. For nyankomne elever kan dette være spesielt krevende, fordi de skal lære seg et nytt språk og samtidig lese i fagene på et språk de ikke behersker fullt ut. Leseopplæring for...