Lunsjpåfyll: Studenter i lesekrise – hva betyr det?
Vi leser stadig mindre og norske skolebarn leser alarmerende dårlig, har undersøkelser vist i det siste. Flere melder også om at mange studenter sliter med lesing og skriving når de begynner på høyere utdanning, og flere er bekymret for overgangen mellom videregående skole og høyere utdanning.
Digitale distraksjoner, kunstig intelligens, nedgang i lesing og økt behov for kildekritikk og tilgang til kunnskap, er elementer som bidrar til å gjøre studiehverdagen vanskelig. Hva gjør det med undervisningen? Er dette en utvikling som det er mulig å snu, og hva er det i så fall som skal til? Hva kan UH-bibliotekene bidra med?
I panelet:
Martin Wallin, student OsloMet
Anne Brit Ingholm, leder Norsk bibliotekforening Skole og bibliotekar ved Mailand videregående skole
Silje Fekjær, prorektor for utdanning OsloMet
Idunn Bøyum, forsker ved bibliotekarutdanningen OsloMet
Ingunn Nilsen, Studieverkstedet i Universitetsbiblioteket OsloMet
Ordstyrer: Helene Voldner, leder Norsk bibliotekforening
Arrangementet er et samarbeid mellom Universitetsbiblioteket på OsloMet og Norsk bibliotekforening.
Ekstern link til Ljubjana manifestet, som er ett av utgangspunktene for denne samtalen: :https://readingmanifesto.org