AV - Adferdsvitenskap

4 av 4 - Strukturering av DTT

32 views 30. juli 2024

I denne filmen fortelle Silje Nikolaisen om strukturering av DTT og hvor mye man skal jobbe med hvert mål.

3 av 4 - Skåring av enkeltforsøk under DTT

45 views 30. juli 2024

I denne videoen går Silje Nikolaisen gjennom hvordan DTT utføres, og hvordan å skåre et trial-by-trial registreringsskjema.

2 av 4 - Treners opplæringsferdigheter

36 views 30. juli 2024

I denne videoen forteller Silje Nikolaisen om treners opplæringsferdigheter under discrete trial training (DTT). Silje Nikolaisen og Mariann Lauritzen viser oss hvordan DTT kan gjennomføres i praksis, med fokus på treners opplæringsferdigheter.

1 av 4 - Discrete trial training

37 views 30. juli 2024

Silje Nikolaisen forteller oss litt om discrete trial training og gir oss en kort repetisjon av hva EIBI innebærer.

Tilleggsvansker ved autisme

42 views 30. juli 2024

Mennesker med autisme har en overhyppighet av andre tilleggsdiagnoser eller utfordringer. I denne videoen forteller Roy Salomonsen om disse.

Vanlige vansker hos mennesker med autisme

44 views 30. juli 2024

I denne videoen forteller fagkonsulent Roy Salomonsen om diagnostiske kjennetegn ved autisme.

EIBI: Tilrettelagt opplæring

37 views 30. juli 2024

Alvdis Roulund snakker her om tilrettelagt og tilpasset opplæring ved tidlig intervensjon hos barn med autisme.

Historisk bakgrunn for ASD- diagnosen

35 views 30. juli 2024

I denne videoen gir fagkonsulent Jørgen Finvåg fra UNN deg en miniforelesning om autismediagnosens historie.

Registreringsmetoder

44 views 11. juli 2024

I denne videoen går Silje Nikolaisen gjennom ulike registreringsmetoder. Videre sier hun noe om hvordan du velger registreringsmetode, og fordelene og ulempene med dem.

Hvorfor registrere data?

49 views 11. juli 2024

Atferdsendringer kan dokumenteres gjennom direkte målinger og innsamling av data. I denne videoen gjennomgår vernepleier Mariann Lauritsen hvorfor du kartlegger og registrerer atferd. Hun snakker også om hvordan du definerer en målatferd og hvordan du kan teste om definisjonen din er tydelig nok.

Etikk i arbeid med tidlig intervensjon

54 views 11. juli 2024

I denne videoen forteller Ivana Vucic om etiske kjøreregler i arbeid med tidlig intervensjon hos barn med autisme.

Samarbeid og profesjonelle ferdigheter

29 views 11. juli 2024

Arbeid med barn med autisme innebærer samarbeid med mange ulike instanser. Først og fremst barna, pårørende og kollegaer, men også andre faginstanser. I denne videoen vil Ivana Vucic snakke om hva profesjonelle ferdigheter er.