AV - Adferdsvitenskap
Introduksjon til Natural Environment Teaching
Pedagog og EIBI-rådgiver Emilie Walseth Øygard gir en introduksjon i Natural Environment Training). Dette er en atferdsanalytisk metode for å støtte barns utvikling og mestring gjennom daglige aktiviteter. Videoen inngår i det åpne nettkurset om opplæring av barn med autismespekterforstyrrelser på x.oslomet.no.
Introduksjon til total oppgavekjeding
Pedagog og EIBI-rådgiver Emilie Walseth Øygard gir en introduksjon i total oppgavekjeding. Dette er en atferdsanalytisk prosedyre man kan benytte for å etablere atferdskjeder. Ved total oppgavekjeding skal personen lære atferdskjeden i riktig rekkefølge. Videoen inngår i det åpne nettkurset om opplæring av barn med autismespekterforstyrrelser på...
Registrering av barnets respons under funksjonell kommunikasjonstrening
Pedagog og EIBI-rådgiver Emilie Walseth Øygard gir en innføring i hvordan man kan bruke et bruke et registreringsskjema ved gjennomføring av funksjonell kommunikasjonstrening. Videoen inngår i det åpne nettkurset om opplæring av barn med autismespekterforstyrrelser på x.oslomet.no.
"Deppa" en film om behandlingsvalg
I denne filmen er læringsutbyttet prinsipper som ligger til grunn for samvalg- altså hvordan beslutninger om behandlingsvalg bør ta utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap, brukerkunnskap og preferanser og klinisk erfaring. Filmen er relevant for alle studenter i helse- og velferdsfagene men kan også brukes i pasientundervisning. Bak...
Introduksjon: hva er kunnskapsbasert praksis?
Denne filmen gir en introduksjon til kunnskapsbasert praksis og beskriver hvordan helsepersonell kan bruke denne arbeidsformen for å ta informerte beslutninger sammen med pasienten. Bak overskriftene- et strategiprosjekt ved OsloMet: https://bakoverskriftene.oslomet.no/
Tenk kritisk om: sammenhenger
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om at korrelasjon (at to fenomener opptrer samtidig) ikke nødvendigvis betyr at det er en årsakssammenheng (kausalitet) mellom de to fenomenene. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe.
Tenk kritisk om: påstander basert på personlige erfaringer
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om fallgruvene ved å stole på andres personlige erfaringer om behandlingseffekt. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe.
Tenk kritisk om: påstander basert på bare en studie
I denne filmen er læringsutbyttet kunnskap om at en enkelt forskningsstudie ikke er et godt nok grunnlag for å kunne konkludere om fordelene og ulempene ved en behandlingsform. Ressursen er utviklet med studenter på bachelornivå som målgruppe.
Funksjonell kommunikasjonstrening
Pedagog og EIBI-rådgiver, Emilie Walseth Øygard, gir en introduksjon i Funksjonell kommunikasjonstrening (FAK). Dette er en vanlig metode for språktrening av barn med autisme. Videoen inngår i det åpne nettkurset om barn med autismespekterforstyrrelser på x.oslomet.no.
4 - 4: Hvordan tolke resultater etter endt preferansekartlegging
Karina Neema Olsen forklarer hvordan en kan tolke resultatene fra et MSWO-skjema.
3 - 4: Praktisk gjennomgang av PMT registrering ved en MSWO prosedyre
Video som viser en gjennomføring av Multippel Stimulus Uten Erstatnings prosedyre og hvordan registrere treners gjennomføring av prosedyren.
2 - 4: Introvideo om PMT- skjema ved MSWO prosedyre
Karina Neema Olsen forklarer kort hvordan man skal registrere i et PMT-skjema under observasjon av en MSWO-prosedyre