Live: SAMSVAR: Har NAV gått fra «én dør inn» til digital mur?
Ambisjonen da NAV ble opprettet, var å skape «én dør inn» til offentlige velferdstjenester. De senere årene har også NAV i økende grad lagt til rette for å kommunisere digitalt med innbyggerne.
Flere studier tyder på at digitaliseringen gjør NAV mer tilgjengelig for dem som greier å bruke nettjenestene – men NAV ser samtidig ut til å ha blitt mindre tilgjengelig for dem som har behov for andre former for kommunikasjon.
Digitaliseringen av NAVs tjenester kan dermed føre til forskjellsbehandling av enkelte brukergrupper.
Flere NAV-brukere sier at den fysiske døren til NAV stengte da de digitale kanalene åpnet seg.
Hvilke utfordringer innebærer det, og hvordan løser vi dem?
Program
Innlegg: Tone Liodden; Flyktningers møte med NAV, kommunikasjon og tilgjengelighet i en digital kontekst (oda.oslomet.no).
Liodden er forsker ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR på OsloMet.
Innlegg: Karl Kristian Larsson; Hvilken nytte har offentlig digitalisering for brukerne? Og er den nyttig for alle?
Larsson har tidligere jobbet i NAV, og han disputerte i 2022 med avhandlingen «Computers in Welfare. The use of digital technology in administrating the welfare state».
Etterfulgt av en paneldiskusjon med:
- Cecilie Glomseth, seniorrådgiver på integreringsfeltet i Arbeids- og velferdsdirektoratet
- Hilde Fiva Buzungu, institutt for sosialfag, OsloMet, doktorgrad på NAV og tolkebruk
- Cathrine Reinskau, jurist i Pasient- og brukerombudet
Ordstyrer: Kristian R. Tronstad