HV - Helsevitenskap

Hva er kreft

83 views 10. mars 2023

Hva som kjennetegner kreftsykdommer, samt introduksjon av flere sentrale begreper.

Kreftepidemiologi

91 views 10. mars 2023

I Norge er det Kreftregisteret som har ansvar for kreftstatistikken, og her gis noen eksempler på epidemiologi fra denne

Risikofaktorer for kreft

87 views 10. mars 2023

Noen kreftsykdommer kan til en viss grad forebygges. Her gis en innføring i risikofaktorer for utvikling av kreftsykdom

Metastatisk kreft

80 views 10. mars 2023

Lotte Rogg gir en innføring i symptomer og behandling av metastatisk kreft

Screening for kreft

68 views 10. mars 2023

I Norge har vi flere offentlig finansierte og organiserte massundersøkelsesprogram for kreft. Her gis en introduksjon til disse

Symptomer på og utredning for kreft

99 views 10. mars 2023

Symptomer på kreft kan være så mangt, så når bør man oppsøke lege? Og hva skjer med deg hvis du skal utredes for kreftsykdom?

Norwegian Health Care System

2.316 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om det norske helsevesenet. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til det internasjonale, digitale læreverket Public Health.

Health equity

1.605 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om likeverdighet i helse. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til International Public Health.

Disease burdens

1.561 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om sykdomsbyrde. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til International Public Health.

Disease prevention

1.531 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om sykdomsforebygging. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til International Public Health.

Disease types

1.628 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om sykdomstyper. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til International Public Health.

Study design

1.630 views 22. februar 2023

Førsteamanuensis ved Fakultet for helsevitenskap (OsloMet), David Jahanlu, snakker om epidemiologi og studiedesign. Videoen er på engelsk, fordi den er knyttet til International Public Health.